thisismylifeandilikeit

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

Jag förstår

Av Jenny Oscarsson - 26 april 2012 18:00

Ordet förstår är ett ord som är missbrukat.

Vänner, familjen, lärare, doktorer säger ofta ''jag förstår'', men gör dem verkligen det?

När man är nere och pratar med föräldrrna såsäger dem alltid ''jag förstår''.

När jag kom hem till mamma var jag jätte trött och sur för att behöva flänga fram och tillbaka mellan henne och pappa hela jävla tiden. Jag sa det till henne och då säger hon ''jag förstår''. Men det är OMÖJLIGT för henne att göra det eftersom att hennes föräldrar har varit gifta hela tiden. Så hon kan inte förstå att det är jobbigt att flytta fram och tillbaka.

Jag sa detta till pappa i bilen på väg ut till honom och då sa han ''jag ser inte problemet med det''. Det är klart att han inte ser något problem med att flytta fram och tillbaka,  tänka en vecka framåt för att få med det man behöver och se till så att allt är med. Han kan inte säga så, eftersom att han ALDRIG har upplevt det själv. Det är egentligen inte så jobbigt, men ibland är det riktigt psykiskt jobbigt!

Pappa blir lätt irriterad om man glömt något hos mamma som man behöver i veckan, men vi är människor och vi är till för att glömma saker ibland, och det är inte lätt att komma ihåg allt!

Och när man berättar för en kompis som har båda föräldrarna på ett ställe så säger dem likadant, ''jag förstår'', och så gör lärarna också!

Att flytta fram och tillbaka är väl ett väldigt litet problem, men ordet missbrukas där ändå. Det är ju värre när någon har det tufft och andra säger att dem förstår.

Om man berättar för någon  om skolan att man inte orkar med den mer tex för att dem i klassen är taskiga eller vad som helst så säger dem ''jag förstår''. Jag tror att man måste själv ha varit med om saken för att verkligen kunna förstå.


Och när man är äldst så måste man ta ett enormt ansvar. Man måste hjälpa till mycket hemma, passa syskon, vara duktig i skolan, trevlig mot äldre och massa sånt. Eftersom att det är en sådan lång tid sen föräldrarna var tonåringar så vet dem inte hur det är att vara tonåring i dagens samhälle.. Helst ska man se ut på ett speciellt sätt, enligt medierna. Och om man är överviktig så blir man JÄTTE lätt mobbad för det, jag vet det eftersom att jag själv har blivit utsatt. Och då kan jag säga lite så att JAG förstår när ingen bryr sig, för när det hände mig så brydde ingen sig.

Så jag tycker att ni ska tänka efter innan ni säger ''jag förstår''.

// Jenny



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Oscarsson - 3 juni 2012 20:02

Har nu laddat upp en jävla massa bilder på fb, från robins fest, på pållarna och på katterna och naturen :) Fick en lite cool bilde på Mingal & Tornado där M stegrar sig ;) Ingen bra skärpa men ändå ;) Nu ska jag glo på Mästarnas Mästare och sen ...

Av Jenny Oscarsson - 1 juni 2012 09:35

Tjenamors! Sitter nu hemma hos älsklingen och har precis vaknat :) Är hemma från skolan idag, feber & ont i huvet igen.. Skulle te Gbg te Chalmers elr va de heter med fysiken, medans alla andra är helt lediga.. så hade verkligen ingen lusta att...

Av Jenny Oscarsson - 29 maj 2012 22:47


         // Jenny

Av Jenny Oscarsson - 29 maj 2012 21:04

Nu är jag tillbaka här igen! Nattstad var en bra sida tills man koppla bloggen till facebook och allt på bloggen försvann.. Så nu kör vi här igen! Har inte bloggat på läääääänge! Kan dra lite snabbt vad jag har gjort dom senaste veckan :)Vecka 21...

Av Jenny Oscarsson - 9 maj 2012 08:52

Tack Linnéa för den fina headern ! :D Den ger en vårig känsla när man kommer in på bloggen :)   Jag kommer inte vara så aktiv här längre och har inte varit det på ett tag heller.. Har skapat en blogg på nattstad.se jennyoscarsson.nattstad.se ...

Presentation


Välkommen till min nya blogg!
Läs om mitt liv i text & bilder!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards