thisismylifeandilikeit

Alla inlägg under januari 2012

Av Jenny Oscarsson - 28 januari 2012 20:14

För varje dag som går så ändrar jag mig om vad jag vill göra efter skolan. Men vad jag vill just nu är att gå ut skolan och åka iväg utomlands ett år & jobba, då får man se världen och skaffar sig en bra erfarenhet!

Utomlands hade jag tänkt att jobba med hästar, och om du fortfarande lockar efter några år så skulle jag vilja starta ett eget stuteri. Där skulle jag vilja föda upp Friser eller Andalusier, tycker dessa raser ar något galet fina och vad jag har hört så är dom väldigt lätta att jobba med, men det berors ju på hur hästen är oxå, men rasen ska ju vara en bra häst.

Jag skulle vilja ha ett stall lite mer söder ut, kanske i halland eller norra skåne, och på västkusten ska de va!

Det ska vara mycket skog och stora ytor så att man kan ha stora hagar och en liten terrängbana, då jag skulle vilja träna de hästar som jag tagit fram inriktad mot både hoppning,dressyr och lite terräng. Terrängen är väl lite mer för att ha skoj :)

Men detta är vad jag vill ;)

Såhär skulle jag vilja ha mitt stall :)

 

Hästarna kommer inte ha något galler för boxarna för att dom ska kunna kolla ut, och så ska dom kunna kolla ut mot naturen. Det ska vara galler mellan boxarna så att dom kan nosa på varandra. Stallgången kommer vara bred så att man kan stå där o fixa iordning hästen, utan att hästarna i boxarna kommer åt, sen finns det oxå två spolspiltor där man kan göra iordning hästen. Sadelkammaren kommer vara stor med mycket yta så att det är snyggt och prydligt.  Så är det på de andra stöllena oxå, stora ytor och snyggt och prydligt ska det vara!

kommer inte på nåt mer nu ;)



Idag då så har jag jobbat, ska jobba imon oxå men har förjävla ont i ryggen så klarar inte de..

Och imon åker man nog till niclas o stannar där till månda, då hinner jag motionera selma imon och fixa stallet xD

Aja, ska nog snart sova, ha de!

// Jenny

Av Jenny Oscarsson - 25 januari 2012 18:23

Oj, vad dålig jag har varit på att blogga, men har inte haft tid eller orkat, sry!

Inatt var man hon Niclas, skulle egentligen te skolan man hade förjävla ont i magen så skippa den så var hos honom ända till ett idag, sov bara två timmar inatt oxå..

Tänkte börja skriva Dagar, ( asså dag 1,2,3 osv)

De kommer när jag har lust för att skriva av mig ;)


Dag 1 Vem e jag?

Jag är då en tjej född 7/4 1995 i Borås. Jag har bott i revesjö hela mitt liv, och älskar stället! För två år sedan i maj flyttade vi hit till revesjöholm, och trivs ganska bra eftersom att jag fick Selma när vi inte köpte nåt hus i s-ljunga & att stallet är nära, men föredrar vårat gamla hus MER!

Jag har alltid älskat djur, min mormor&morfar hade mjölkkor när jag var liten & där bodde jag!

När jag var 4 år så fick jag min första häst, shetlandsponnyn Leif, världens envisaste,tjurigaste, sötaste och snällaste lilla ponny som jag har lärt mig allt på!

När jag var 5-7 år så red jag på ridskolan i svenljunga och jag var då yngst och nådde ite ner nedanför sadelkåpan, höhö.

Jag började spela fotboll när jag var 6 år och spelade till jag var 15 ½, och jag tycker att det var riktigt jävla skooj och vi var riktigt bra!

I mars 2010 fick jag min älskling, Selma. En maxad Cponny på 11 år i år, en rödskimmel med ett djävulskt temperament! Hon har gått mkt fälttävlan men jag tävlar henne inte, men ,målet i år är väl att börja delta i clear rounder i vår/sommar :) 

Sedan i maj förra året har jag jobbat helger på Broline och det är ganska kul även om det bara är att mocka, men de ger pengar!

Årets mål är att då komma iväg på små tävlingar med Selma, åka till England i sommar och jobba på en hästgård i två veckor (HOPPAS!!!), de var nog bara dessa ;)

Jo just de ja, den 12 december förra året bliv jag tsm med världens goaste kille, Niclas Jensen.

Han är typ alltid glad & han har allvvarliga problem oxå, hehe skoja men han är som han är, men jag gillar honom för den han är! :D <3

Aja, kommer inte på nåt mer, ha de!

// Jenny

(Sverige förlorar nog mot Danmark -.-')

Av Jenny Oscarsson - 18 januari 2012 19:07

En kompis la upp detta klippet på fb, tyckte den var grymt bra (fast dålig kvalité)

Det är inte lätt att få hästen att göra de saker som vi ber om, det krävs massor av tid!

Ni andra ska inte kalla oss hästmänniskor för fegisar, för vi handskas med stora,starka,fartfyllda och tunga djur, och liksom vi är dem en egen individ!

Så tänk innan ni säger nåt dumt till oss!

Kan ni få en häst att gå såhär?!

Natural horsemanchip på hög nivå!

//Jenny



Av Jenny Oscarsson - 18 januari 2012 15:08

Här kommer inlägget om travsporten som jag lovat !


Historik:

De första organiserade travtävlingarna etablerades under 1800-talet i bland annat Frankrike och USA. Trav är numera en stor sport i bland annat Skandinavien, USA, Kanada, Frankrike, Italien, Tyskland, Australien och Nya Zeeland.


Trav runt om i världen:

I till exempel USA körs varje år ett lopp för treåriga hästar som heter Hambletonian Stakes. Det räknas som världens största treåringslopp ihop med svenska och franska kriteriet.

I januari varje år körs Prix d'Amerique i Paris, ett lopp för äldre hästar. Loppet körs på travbanan Vincennes över 2&thinsp;700 m och räknas som världens största långdistanslopp. Några svenska hästar har vunnit loppet genom åren, bland annat Queen L med Stig H Johansson, Ina Scot med Helen A Johansson och Gigant Neo med Dominiek Locqueneux(tränad av Stefan Melander) och Maharajah med Örjan Kihlström kom på 2a plats 2011 i detta lopp.

( Queen L står numera på Broline, hon är född -86 tror jag & har sprungit in ca. 17 miljoner!)


Åldrar:

Varmblodiga travare får börja tävla när de är två år. Ston tävlar till och med det år de fyller tio och hingstar och valacker till och med det år de fyller tolv. Kallblodstravare tävlar t.o.m det år de fyller 15. Ponnytravet har helt andra regler för ålder. Där får man kvala när ponnyn är tre år och köra ett lopp per tävlingsdag med en tre-åring. När ponnyn är mellan 4-18 år får den tävla två gånger per tävlingsdag.

Dem börjar alltså då köra in hästen när den är ett år gammal, vilket jag tycker alldeles förtidigt då hästen inte har hunnit växa klart. Själv tycker jag att dem kunde få börja tävla när dem är runt 5 år, så att hästen hinner vara unghäst.

( Detta är direkt kopierat från Wikipedia, när jag sökte på travsport så kom det typ inte upp något, så fick nöja mig med detta)


VÄRT ATT LÄSA!

''När du ska köra in din häst,ta det varligt och lungt.Låt det gärna ta tid och låt hästen mogna i varje moment.Går du för fort fram får du ALLTID ta flera steg tillbaka för att komma i fas med hästen igen.
Börja aldrig ett nytt moment innan du befäst det som varit.
Var alltid fler vid kritiska moment.
 
Det är alltid kusken som bestämmer vad som ska göras med hästen och medhjälparna utför det kusken vill.
Är ni flera runt hästen så låt bli att snacka ovesäntligheter,det är så lätt att tappa koncentrationen på hästen och det är då saker börjar hända.
Kör korta BRA pass istället för LÅÅÅNGA TRÅÅKIGA.
Bestäm innan körningen vad som ska göras och genomför det i största möjliga mån.
Bli inte arg och irriterad om det inte blir som du tänkt,avsluta med något bra som hästen kan.
En del dagar fungerar inte kommunikationen,
ta då istället en prommenad med hästen eller ställ in den i stallet och gå in och läs en bra bok
.
Man tappar mycket mark om man börjar bråka med hästen.
Förstår inte hästen vad du vill, försök hitta en annan väg att lära den.Det är du som är den smarta.
Skulle olyckan vara framme och det händer saker,vurpor,tramp över skaklar eller skentur..Ställ INTE in hästen i stallet med detta som avslut och gå in och bearbeta dina egna upplevelser.Ta hand om hästens trauma
FÖRST.Gör något som den är duktig på så den går in med possitiva upplevelser efter det obehagliga.
Gör du inte detta så får du problem nästa gång du ska köra hästen, för hästen bearbetar sitt trauma på ett helt annat sätt än du tänkt dej.Den blir stressad över att bli inkastad i stallet ev få div. blesyrer omsedda och sedan bli lämnad själv att tänka på det obehagliga.
Vi ser ALLTID till hästen först om möjlighet finns.
När du är ute och kör din häst,KÖR DEN, låten inte lulla runt i sin egen takt.
Den tröttnar på att lulla efter ett tag och börjar hitta på egna saker att förgylla tillvaron med tex.titta på stenar,brevlådor,bli "rädd"för bilar och diverse andra saker för att få sin dagliga dos av adrenalintillskott.''

/stallulven.se


http://www.hastnet.se/hastnet/forum/forum_svar.php?inlaggid=11082&kid=2 här hittar ni en sida där dem diskuterar när man ska köra in hästen, jag tycker att dem har alldeles rätt att man ska vänta tills häten är 2-2,5.


Detta inlägg om traven kanske inte blev riktigt som jag hade tänkt mig, men hoppas att ni gillar det ändå!

Tipsa gärna om vad jag ska skriva om!

// Jenny :)

Av Jenny Oscarsson - 18 januari 2012 14:00

På svenskan har vi nu hållt på med referat. Förra veckan fick vi ut varsin text som vi skulle skriva en sammanfattning om, jag fick då en artikel om häst skor, och tycker detta var väldigt intressant och vill dela med mig om detta, så jag slänger upp mitt arbete här ;)


Att hästar använder skor är väldigt vanligt, men vet vi hur dem förändrar hästen?

I artikeln ’’välj rätt’’ (Hippson Magazine 1/2011) berättar hovslagaren och tränaren Josefin Olsson hur skon påverkar hästens gång och framförallt hästens hov.

Hovslagaren berättar att hovens hårda yta döljer en avancerat uppbyggd stötdämpare, som också är en viktig del av hästens blodcirkulation. När hästen sätter ner hoven utvigdas den flera millimeter för att då kunna pumpa tillbaka blodet till hjärtat, men med skor kan inte hoven vidga sig och det blir då ett hårdare nertramp och det sliter på hästens senor och leder. Som hovslagare är det viktigt att kolla hur hästen står och går innan man börjar, då hästar har olika hovar och rör sig på olika sätt.

Det är en skillnad mellan trav och ridsport, Olsson säger de att det har blivit ett mode att låta hästarna tävla utan skor på travet, att vara barfota ger ett bättre grepp mot underlaget och det gör att hästen inte tappar fart. Men detta gör också så att det slits väldigt mycket på hoven. För att minska slittaget så skor dem av hästen innan loppet och sätter på skon direkt efter. Men om hästen inte klarar av att gå barfota så kan man använda en lätt aluminiumsko. Travhästar skos mer sällan än hästar som används inom ridsporten, då för att dem har längre kotor, de får då ett långt steg och en bra landning. Ridhästar skos om var 6-8 vecka, och då ska skon hålla hela den perioden, men inom travet är det vanligt att dem skos om inför loppen. Där är fokus mer på funktion än på lång hållbarhet.

Som hovslagare får man handskas med olika sorters skor, säger hovslagaren och den vanligaste skon är den med en tåkappa, det är den ’’flärpen’’ som sticker upp på tån. Den hindrar att skon åker bakåt när hästen sätter ner hoven. En nackdel är att när tån växer så följer skon med och det gör att skon inte skyddar den bakre delen av hoven. Men hästar som hålls med kort tå, exempelvis för att lätt få fång, vill man helst inte sko med tåkappa, då tån är så kort att den är nära den levande vävnaden inne i hoven och då kan tåkappan ge ett extra tryck som gör så att det blir en blödning i hoven. Ett alternativ är då att använd sidokappor, många hovslagare tycker att dessa sitter på bättre, eftersom att skon då har stöd på båda sidor. Det är också ett bra alternativ om hästen hinner bli lång i tån mellan skoningarna, då följer inte skon med fram utan sitter kvar på sin plats. Men det finns också en nackdel, den låser fast hoven så att hoven inte kan vidga sig.

För att förbättre steget tycker hovslagaren att man kan använda sig utav en tyngre sko, det ger även ett större steg och detta används ofta på dressyrhästar. Om man vill ha mer schvung i steget så ska man sko med tunga skor fram och lätta där bak, och om man gör tvärtom så kommer hästen sätta under sig mer. Men detta ska man inte använda förmycket eftersom att hästen vänjer sig och det ger ingen nytta.

Det finns massa olika skor som är bra för massa olika saker menar hovslagaren, det finns skor som ger extra stöd för långa kotor, då ska man använda en ringsko, men glidmomentet mot underlaget försvinner då och det kan slita på lederna vid långvarig användning, en variant av denna skon är äggskon, den är rak därbak istället för rund.

Sen finns det skor för tuffa tag, det är för hästar som sliter på sina skor väldigt fort, tillexempel då de skrapar med hoven i marken. Enklaste sättet att få skon att hålla längre är att svetsa på en hård metallkant i tån, eller att använda en extra tjock sko, tipsar Josefin.

Detta med skor är en hel vetenskap, det kommer nya skor ofta som ska motverka olika saker, detta är inget man lär sig bara sådär, det krävs år av utbildning att kunna välja ut rätt sko till hästen. Det är viktigt som hästägare att ta väl hand om hästens fötter, och ta gärna tid att ta del av hovslagarens kunskap och diskutera gärna om vad som skulle passa hästen, säger Josefine.


Vad tycks?

// Jenny

Av Jenny Oscarsson - 17 januari 2012 19:27

Jag tycker det är ganska kul med alla hästraser, vad som är typiskt, vart dem kommer ifrån och sånt.

Så idag tänkte jag berätta om Andalusier & Arabiskt Fullblod, faktiskt två av mina favoriter!


Andalusier kommer ursprungligen från Andalusien i södra Spanien och hästammar från de berömda spanska hästarna som existerade under medeltiden. Denna rasen är en av de äldsta framavlade hästraserna i världen.

Rasen är ganska låg i mankhöjden, från 155-165 cm, en lagom stor häst tycker jag. De vanligaste färgerna är skimmel och brun, mellan 1970-2002 var inte fuxfärgen godkänd, eftersom man då trodde att fuxfärgen kom från iblandning av arabhästar och man var orolig för inkorsning.

Namnet Andalusier är dock något förvirrande och innefattar egentligen inte en enda egen hästras utan flera olika sorters hästar som är födda i Andalusien. Bland de renrasiga hästar som ingår i begreppet andalusier är hästrasen Pura Rasa Española (P.R.E.) och även den något mer okända Kartusierhästen.

Andalusiern har blivit känd för sitt majestätiska utseende, med kraftig naturligt böjd hals, raka eller lätt utåtböjda nosprofil och sina flytande och fina rörelser. Andalusierhästar används idag till all slags ridsport, dock främst dressyr, samt körning. Då Andalusierhästar även är lättlärda och lätt för att utföra svårare rörelser har de även blivit populära som cirkushästar.

   


Arabiskt Fullblod är en av världens äldsta framavlade hästraser som härstammar från hela den Arabiska halvön och Mellanöstern där de avlades fram av beduinerna. Araben är en ädel hästras av ökentyp som ofta beskrivs som vacker och elegant. Gångarterna är flytande och med jämna och fria rörelser. Arabhästen uppnår ofta högre ålder än de flesta andra hästraser och de ädlare arabiska hästarna har under flera tusen år använts för att förädla andra hästar, och mer än 80 % av dagens modernare hästraser har under någon tid influerats eller förädlats av araben.

Araben är en av världens mest eftertraktade hästraser, mycket på grund av sin mystik och sitt ädla utseende, men även då de är utmärkta allroundhästar som duger till all slags ridsport westernridning och speciellt till distansritt då araber är typiska ökenhästar med en otrolig uthållighet. Trots alla myter om arabens hetsiga humör så är rasen i de flesta fall utmärkta familjehästar som lever länge och är härdiga och motståndskraftiga mot sjukdomar.

Arabiska fullblod har en mycket tydlig och unik karaktär med kort rygg, rundad nacke och en tydligt inåtbuktande nosprofil. Huvudet är lätt trekantigt med liten mule och platt panna. Araben har oftast även bara 17 revben, 16 svanskotor och 5 ländkotor i jämförelse med de normala 18 revben, 17 svanskotor och 6 ländkotor som hos andra hästar. De färre svanskotorna bidrar till arabens höga svansföring vid rörelse. Araberna blir oftast mellan 145 och 155 cm i mankhöjd och förekommer i alla färger utom black och tigrerad. Skäck finns men är ovanliga och man avlar inte på dem då de inte är tillåtna.

   

(All information är från Wikipedia)


Det kommer fler raser framigenom, så håll utkik!

& hoppas att ni är nöjda ;D

Ha de!

// Jenny

Av Jenny Oscarsson - 17 januari 2012 10:45

Idag på ridningen hade vi dressyr, körde lite framdelsvändningar & skänkelvikningar.Hade alonso och han var bättre idag än förra veckan, mkt mjukare i munnen och inte så stel i höger.Imorgon kommer inlägget om travsporten, så håll utkik ! Men nu äre snart lunch så ha de så länge ! // Jenny

Av Jenny Oscarsson - 16 januari 2012 22:54

Idag på aplen så fick jag rida en liten ponny som heter Sally, ett sto på 6 år elr nåt kanske, de va mest att få henne att gå på raka spår, följa de vägar som jag bestämmt, en trevlig liten ponny :)

Annars så gjorde man väl inget speciellt där typ.

Imorron ska jag ha fika med mig & pappa var så snäll o bakade citronmuffins, MUMS!

& ROLF-GÖRAM BENGTSSON FICK JERRINGSPRISET!!!!!!!!!!!! (eller va de heter)


På ons skriver jag om travsporten, skulle gjort de idag men orkar inte & imon åker man till mamsen och har då inget internet, ni får klara er ;)

aja ha de !


Presentation


Välkommen till min nya blogg!
Läs om mitt liv i text & bilder!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards